افزودنی بتن

مهمترین کاربرد های فوم بتن
کاربرد فوم بتن
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹
قیمت فوم بتن
قیمت فوم بتن
اسفند ۱۲, ۱۳۹۹
نمایش همه
افزودنی فوم بتن چیست؟

افزودنی فوم بتن چیست؟

 

برای تولید بتن به صورت ویژه یک سری افزودنی بتن تولید می شود که در مدل های مختلف حباب هواساز کاهنده، کندگیر کننده، پوزولان، روان کننده و مواد رنگی استفاده می شود.

اینطور که مشخص است هر یک از این افزودنی ها دارای موقعیت اجرایی و حداکثر میزان مصرف مخصوصی دارند که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در این مقاله سعی داریم در ابتدا این مواد افزودنی را معرفی کنیم و سپس روند تولید، انواع آن و همینطور نحوه ساخت و نکات مهم را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

در ادامه خواهیم خواند :

افزودنی بتن چیست؟

تولید افزودنی بتن در چند حالت صورت می گیرد؟

حداکثر درصد مواد افزودنی بتن به چه میزان می باشد ؟

نحوه ساخت افزودنی بتن به چه صورت می باشد ؟

روان کننده بتن

ضد یخ بتن

میکروسیلیس چیست

معایب ضد یخ بتن

زودگیر بتن

مزایا و ویژگی مواد افزودنی؟

۵ نکته مهم درباره مواد افزودنی

 

افزودنی بتن چیست؟

برای اینکه بتن ها در شرایط خاصی ساخته شوند نیاز به یک سری افزودنی است. این مواد شامل مواد شیمیایی یا معدنی می شود که بر اساس اختلاط بتن به صورت درصدی اجرا می شوند و درصدی از وزن سیمان به وزن بتن اضافه می شود.

در واقع به این واسطه برخی از خواص بتن به صورت مطلوبی تغییر می کند. مواد افزودنی فوم بتن بسیار متنوع هستند.

تولید افزودنی بتن در چند حالت صورت می گیرد؟

به طور کلی تولید افزودنی بتن در دو دسته شیمیایی و معدنی دیده می شود. در ادامه به ارائه تعریف کامل این دو روش و نحوه تولید این مواد از  طریق هر یک از |آن ها پرداخته شده است.

تولید افزودنی بتن با مواد شیمیایی

اولین گروه از این دسته مواد افزودنی کاهنده آب مانند روان کننده ها و فوق روان کننده ها هستند. به طور کلی سه هدف در تولید این بتن ها وجود دارد.

هدف اول اینکه سبب می شود نسبت آب به سیمان کاهش یابد و کارایی ثابت داشته و مقاومت بالاتری در بتن ایجاد می شود.

دسته دوم افزایش مقدار سیمان به جهت کاهش دمای هیدورا پتاسیوم سیمان است که برای بتن های حجیم بسیار مهم بوده و سبب کارایی ثابت در بتن می شود. دسته سوم نیز سبب افزایش کارایی برای آسان کردن پر کردن مقاطع غیر قابل دسترس می شود.

گروه دوم این افزودنی ها مواد مضاف هوازا است. مواد افزودنی حباب ساز به موادی گفته می شود یک سری حباب های عمدی ریز هوا در بتن ایجاد می کند.

ساختار حباب ها باید مناسب و پایدار باشد. مواد حباب زا با آهک موجود در سیمان در مجاورت آب ترکیب می شود و حباب های ریز تولید می گردد.

دسته سوم مواد افزودنی کندگیر کننده است. در واقع این مواد ها با هدف ایجاد تاخیر در گیرش بتن استفاده می شوند. عملکرد آن نیز به شکل مخصوصی است.

تولید افزودنی بتن با مواد معدنی

افزودنی های معدنی بتن در مدل های خنثی و رنگدانه ها، پوزولان ها و افزودنی های شبه سیمانی تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نحوه تولید افزودنی بتن

بیشتر بخوانیم ؟  مقاومت فوم بتن

 

مواد افزودنی بتن

اگر تا به حال دسته ای از بتن، گچ یا هر مخلوط مشابه دیگری را با هم مخلوط کرده اید، به خوبی می دانید که اگر مخلوط را تکرار می کنید، باید دقیقا مشابه بتن های قبلی باشد تا باعث یکنواختی کامل در سراسر کار شود.

بنابراین مواد افزودنی بتن باید دقیقا همان مقدار بوده و با یکدیگر مخلوط شوند. این افزودنی ها با توجه به آنچه پیمانکار می‌خواهد به آن دست یابد، عملکردهای مختلفی دارند. دو نوع اصلی افزودنی بتن وجود دارد که عبارتند از مواد شیمیایی و معدنی.

افزودنی های شیمیایی هزینه ساخت و ساز را کاهش می‌دهند؛ خواص بتن سخت شده را اصلاح کرده و کیفیت بتن را در حین اختلاط، انتقال، جاگذاری، عمل آوری تضمین می‌کنند.

افزودنی های معدنی مخلوط ها را مقرون به صرفه تر می‌کنند؛ نفوذپذیری را کاهش می‌دهند؛ باعث افزایش استحکام شده و دیگر خواص بتن را بهبود می‌بخشند.

مواد افزودنی معدنی از طریق فعالیت هیدرولیکی یا پوزولانی بر ماهیت بتن سخت شده تأثیر می‌گذارند.

پوزولان ها مواد سیمانی هستند و شامل پوزولان های طبیعی (مانند خاکستر آتشفشانی مورد استفاده در بتن رومی)، خاکستر بادی و دود سیلیس می‌شوند. آن ها را می توان با سیمان پرتلند یا سیمان مخلوط به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده کرد.

حداکثر درصد مواد افزودنی بتن به چه میزان می باشد ؟

میزان مصرف افزودنی های ملات و بتن بر اساس درصد وزنی ارزیابی شده و نسبت به وزن سیمان مورد مصرف در ترکیب بیان می شود.

در صورتی که افزودنی ها مایع باشد نیز حجم افزودنی بر حسب لیتر یا میلی لیتر ارزیابی می شود و به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم سیمان ارائه می شود.

مدل دیگری است افزودنی ها به صورت پودری یا محلول هستند که غلظت کمتری دارند و مقدار مصرف محلول در ترکیب بیشتر است.

میزان مصرف ماده افزودنی بر حسب وزن سیمان توسط تولیدکننده مشخص می شود. حداکثر میزان مصرف نیز باید از سوی تولید کننده ارزیابی شود.

برخی از افزودنی ها هستند که اگر به صورت توام مصرف شوند تاثیرات یکدیگر را خنثی می کنند و به طور کلی سبب خاصیت منفی جدیدی می شوند.

غلظت مورد استفاده از موارد مهمی است و باید دقت شود که میزان رقیق بودن افزودنی در وضعیتی باشد که اختلاط بهتر صورت بگیرد.

 

پر تکرار ترین سوالات پرسیده شده توسط کاربران:

 

انواع افزودنی های بتن؟

 

ورودی های هوا

کاهش دهنده های آب

تنظیم کندکننده ها

تنظیم شتاب دهنده ها

فوق روان کننده ها

افزودنی های تخصصی: که شامل بازدارنده های خوردگی، کنترل انقباض، بازدارنده های واکنش پذیری قلیایی-سیلیس و رنگ آمیزی می شود

چرا از مواد افزودنی در بتن استفاده می شود؟

 

 

افزودنی‌ها به مخلوط آب و سیمان اضافه می‌شوند تا طول عمر بتن، کنترل گیرش و سخت شدن را افزایش دهند و رفتار عمومی بتن را ثابت کنند.

 

چه چیزی می تواند بتن را قوی تر کند؟برای استحکام بیشتر بتن، سیمان بیشتری یا ماسه کمتری اضافه کنید. هر چه نسبت را به یک به یک ماسه به سیمان نزدیکتر کنید، رتبه قوی تر می شود. این اصول نیز در جهت مخالف عمل می کند

 

نحوه ساخت افزودنی بتن به چه صورت می باشد ؟

اضافه کردن افزودنی فوق روان کننده در بتن ها فواید زیادی دارد. در واقع سبب می شود که روانی بتن ها کنترل شود.

در واحد مرکزی تولید بتن نیز یک سری دستورالعمل ها و روش های وجود دارد که نسبت آب به سیمان و اسلامپ بتن بررسی می کند و این بررسی باید پیش از اضافه کردن افزودنی فوق روان کننده وجود داشته باشد.

این روش ها به واسطه دستگاه مکانیکی اندازه گیری می شود. این دستگاه اسلامپ سنج بوده و در واحدهای مرکزی تولید بتن استفاده می شود.

نیاز به چرخش تیغه های مخلوط کن استفاده می شود. از افزودنی های دیگر نیز در کنار افزودنی فوق روان کننده می شود و به صورت جداگانه نیز در مخلوط کن اضافه شود.

در ساخت این مواد افزودنی گاه روان کننده در پای کار اضافه می شود. در صورتی که افزودنی فوق روان کننده در پای کار به مخلوط بتنی اضافه شود نیاز به یک سری اقدامات اولیه است.

روان کننده بتن

افزودنی بتن در دو نوع مایع یا گرد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع روان کننده نوعی افزودنی شیمیایی بتن می باشد که به عنوان بالا بردن عدد اسلامپ و کاهنده آب به کار برده می شود.

طبیعی است که با افزایش عدد اسلامپ بتن بدون این که خاصیت خود را از دست بدهد و باعث روان تر شدن بتن شده و خلل و فرج محل ریخته شده را پر خواهد کرد.

از جمله مزایای افزودنی بتن می توان به کاهش عیار سیمان، کاهنده آب، افزایش مقاومت فشاری و قابلیت پمپاژ بتن اشاره کرد.

ضد یخ بتن

ضد یخ نوع دیگر افزودنی بتن است که مقاومت بتن را در برابر سرما افزایش می دهد. از جمله مزایای این افزودنی بتن جلوگیری از یخ زدن آب اختلاط، افزایش زمان گیرش اولیه بتن و کسب مقاومت اولیه زودرس می باشد.

معایب ضد یخ بتن

ضد یخ بتن در کنار مزایایی که دارد دارای یک سری معایب نیز می باشد. یکی از معایب این افزودنی بتن این است که در صورتی که در زمان استفاده نشود کارایی آن کاهش می یابد.

بنابراین باید در هنگام استفاده از این افزودنی بتن در حد استاندارد باشد و یا در کنار آن از افزودنی دیگری استفاده شود.

زمان استفاده از ضد یخ در بتن

با اضافه کردن ضد یخ بتن سرعت واکنش هیدراسیون افزایش خواهد یافت و با توجه به این که واکنش مربوطه به شدت گرماده می باشد، سرعت تولید گرما در بتن زیاد می شود و همین امر سبب می گردد دیگر مشکل یخ زدگی بتن را تهدید نمی کند. بنابراین وجود این افزودنی بتن برای کارکرد بهتر آن الزامی است.

میکروسیلیس چیست ؟

میکروسیلیس نوعی افزودنی بتن است جهت افزایش خواص بتن و در مقدار کم مورد استفاده قرار می گیرد. این افزودنی بتن را پس از تولید در بسته بندی های مختلفی قرار می دهند و به بازار عرضه می کنند.

زودگیر بتن

زودگیر بتن از دیگر افزودنی بتن است که به آن اشاره می کنیم. زودگیرها یکی از محصولات پرکاربرد روان کننده بتن به شمار می رود که جهت بتن ریزی در آب و هوای سرد ایده آل می باشد. این افزودنی بتن مزایای بسیاری دارد که افزایش سرعت بتن ریزی مهم ترین آن ها می باشد.

 

حداکثر درصد مواد افزودنی بتن

بیشتر بخوانیم ؟  کاربرد فوم بتن

پاور ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس نوعی افزودنی بتن است که نام های متعددی دارد. با استفاده از این افزودنی بتن مقاومت فشاری، کششی و خمشی افزایش یافته و دوام و عمر آن نسبت به سایر بتن ها بیشتر می شود.

این افزودنی بتن مزایای بسیاری را با خود به دنبال دارد و برای استفاده از آن باید فرمولاسیون خاصی را رعایت کرد. بنابراین بهتر است از طریق تماس با هما فوم بتن اطلاعات خود را در این خصوص افزایش دهید.

مواد حباب زا در بتن

افزودنی بتن حباب زا باعث ایجاد جباب های ریزی در درون بتن و مابین سنگ دانه ها خواهد شد. این حباب ها می بایست بعد از سخت شدن ملات در آن باقی بمانند.

از جمله اصلی ترین مواد تشکیل دهنده مواد حباب زا در بتن می توان به اسید استتاریک، چربی های طبیعی، اسید اولنیک، ترکیبات شوینده و مواد کف کننده اشاره کرد.

این افزودنی بتن باعث می شود که جذب آب بتن، خزش بتن، آب انداختگی سطحی در بتن، افت و جمع شدگی در بتن کاهش یافته و در مقابل کارایی بتن تازه، پوسته شدن بتن و مقاومت بتن در برابر سایش افزایش یابد.

خرید افزودنی بتن

افزودنی بتن انواع مختلفی دارد و هر کدام تاثیرات خاصی بر روی فوم بتن شما می گذارند. بنابراین باید در هنگام استفاده از افزودنی بتن به کیفیت و متریال به کار رفته در آن ها توجه کنید.

هما فوم بتن یکی از مراکز مجاز فروش انواع افزودنی بتن است که بهترین و باکیفیت ترین مواد روان کننده را به فروش می رساند.

این افزودنی بتن کیفیت بالایی دارد و به سرعت تاثیرات لازم را بر روی بتن می گذارد. جهت خرید افزودنی بتن از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با این مرکز تماس بگیرید.

انواع افزودنی بتن

در زیر مجموعه‌ای از متداول ترین افزودنی ها و نحوه عملکرد آن ها برای تقویت مخلوط بتن، سیمان یا ملات را مشاهده خواهید کرد.

• روان کننده ها، فوق روان کننده ها و افزودنی های حباب کننده هوا

تعداد زیادی روان کننده مختلف از تولید کنندگان مختلف موجود است که همه آنها تقریبا یک کار را انجام می‌دهند؛ یعنی وارد کردن هوا به مخلوط بتن.

ورود هوا به مخلوط بتن به دلایل مختلفی انجام می شود. کار با مخلوط را بسیار آسان می‌کند، پس از عمل آوری، بتن را با دوام فوق العاده ای همراه کرده و باعث افزایش مقاومت آن در برابر اثرات ذوب آزاد و همچنین سایر عوامل محیطی می‌شود.

• مواد افزودنی بازدارنده خوردگی

همانطور که از نام آن پیداست بازدارنده های خوردگی اساسا از زنگ زدگی و خوردگی فولاد تقویت کننده که در بتن مسلح یافت می شود جلوگیری می‌کند.

در طی چند سال، فولاد درون بتن می‌تواند شروع به خوردگی و زنگ زدگی کند و این می‌تواند به شدت بر مقاومت خود بتن تأثیر بگذارد.

با وارد کردن بازدارنده های خوردگی به عنوان افزودنی بتن در مخلوط، می‌توان اثرات خوردگی بر فولاد را کاهش داد.

• شتاب دهنده ها و افزودنی های ضد یخ

در مجموع، هر چه مخلوط بتن کندتر و طبیعی‌تر عمل کند، خاصیت ارتجاعی آن بیشتر می‌شود. به این معنی که در برابر ترک‌خوردگی و شکست مقاوم‌تر خواهد بود، اما شرایطی وجود دارد که تهیه مخلوط بتن برای پخت سریع‌تر می‌تواند مفید باشد. در این موارد از شتاب دهنده ها به عنوان افزودنی بتن استفاده می‌کنند.

• کاهنده آب یا رطوبت

همانطور که از نام آن حدس می‌زنید، افزودنی های کاهنده آب به کاهش حجم آب مورد نیاز در مخلوط بتن کمک کرده و به مخلوط اجازه می‌دهد تا با استفاده از آب معمولی کمتر، به نرخ اسلامپ مورد نیاز معین برسد.

به طور معمول اکثر مواد افزودنی استاندارد کاهنده آب می‌توانند حجم آب مورد نیاز را تا حدود ۱۰% کاهش دهند، اما در سال های اخیر پیشرفت های موجود در زمینه مواد افزودنی شاهد ظهور کاهنده های آب متوسط جدیدتر بوده است.

• رنگ های بتن و ملات

بتن همیشه خاکستری نیست، می‌تواند در طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف باشد، گاهی اوقات این رنگ‌ها توسط انواع مواد مورد استفاده به‌عنوان مثال تعیین می‌شوند.

رنگ و سایه ماسه، سنگدانه و غیره اما می توان آن را با استفاده از رنگ های مخصوص رنگ آمیزی کرد.

افزودنی بتن ضد آب

آب برای تولید، قرار دادن و عمل آوری بتن ضروری است. اما زمانی که آب نقش خود را در این فرآیندها ایفا کرد، دیگر دوست بتن نیست.

بتن به عنوان یک ماده متخلخل طبیعی و مستعد ترک خوردن، در برابر نفوذ آب آسیب پذیر است. در واقع می‌تواند باعث آسیب یخ زدگی، ذوب شدن و زوال ناشی از خوردگی آرماتورهای فولادی تعبیه شده گردد.

یکی از روش‌هایی که می‌تواند فرآیند حفاظتی را ساده‌تر کند، ساختن بتن با مواد افزودنی است که نفوذپذیری آن را کاهش می‌دهد؛ در واقع برای ضد آب کردن خود بتن.

افزودنی بتن ضد آب، علاوه بر کاهش نفوذپذیری، برخی ویژگی‌های مفید دیگری مانند کاهش انقباض خشک کردن، کاهش نفوذ یون کلرید، بهبود مقاومت در برابر یخ، ذوب و افزایش آب‌بندی خودزا را نیز به ارمغان می‌آورند.

انواع روان کننده بتن

روان کننده های بتن انواع مختلفی دارد که روان کننده نوع A با خاصیت کاهندگی آب بتن، نوع B با خاصیت در گیرش بتن و کاهنده آب بتن و نوع E با خاصیت کاهندگی آب و خاصیت زورگیری از جمله مهم ترین افزودنی بتن می باشد.

استفاده از روان کننده ها تاثیر بسیاری بر روی کارکرد بتن و میزان مقاومت آن می گذارد. بنابراین شما در هنگام استفاده از آن باید اطلاعات کاملی را در دسترس داشته باشید. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص افزودنی بتن با هما فوم بتن تماس بگیرید.

مکمل بتن

مکمل بتن یکی از افزودنی بتن چند جانبه و کامل است که جهت تولید بتن با ضریب مقاومت بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

این افزودنی بتن نه تنها دارای الیاف P.P است، بلکه دارای قدرت ایجاد بتنی نیز می باشد تا در دوره های انجماد و ذوب دوام بسیار بالایی داشته باشد.

افزایش پایداری و دوام بتن، بالا رفتن کارایی و اسلامپ بتن، افزایش مقاومت سایشی، افزایش نفوذ ناپذیری بتن و افزایش مقاومت در مقابل خوردگی می باشد.

مزایا و ویژگی مواد افزودنی؟

یک سری مزایا برای افزودنی ها در نظر گرفته می شود. مثلاً سبب می شود که در روند کسب مقاومت اولیه سرعت خوبی ایجاد شود.

از سوی دیگر سبب می شود تا واکنش های قلیایی سیمان با سنگدانه ها مورد کنترل قرار بگیرد. سبب طولانی شدن زمان گیرش می شود.

سبب افزایش کارایی بدون نسبت آب به سیمان می شود. اینطور که مشخص است بتنهای پر مقاومت در برابر یخ زدن تهیه می شود و مکرراً آب می شود.

ویژگی های بتن را تا حد زیادی تنظیم و بهبود می بخشد و سبب می شود که هزینه های ساخت و ساز کاهش یابد و در این زمینه به توسعه پایدار کمک زیادی می شود.

۵ نکته مهم درباره مواد افزودنی

✅ سازگاری چند ماده افزودنی فوم بتن سبب می شود تا بتوان از آنها به صورت همزمان استفاده کرد و نیاز است که پیش از کار سازگاری مواد افزودنی با سیمان نیز باید ارزیابی شود.

✅ اندازه گیری مواد افزودنی باید به دقت صورت بگیرد و البته که می بایست عملکرد افزودنی های بتن در طول زمان می بایست ثابت و قابل کنترل باشد.

✅ در ساخت بتن مسلح نباید از کلرید کلسیم یا هر ماده افزودنی حاوی کلر به صورت غیر از ناخالص استفاده شود.

✅ حداکثر میزان مصرف افزودنی ۵ درصد وزنی سیمان تعیین شده است و باید دقت صورت بگیرد.

✅ حداکثر مقدار مصرف کلرید کلسیم در بتن غیر مسطح نیز تنها ۲ درصد وزنی سیمان خواهد بود.

قیمت افزودنی بتن

آنچه که مسلم است نوع مواد استفاده شده در مشخص کردن قیمت افزودنی بتن موثر می‌باشد. برای مثال روان کننده با فوق روان کننده ها قیمت های متفاوتی دارند که علت آن را میزان غلظت افزودنی بتن می‌دانند.

به این معنی که اگر افزودنی مورد استفاده شما خلوص بیشتر و بهتری داشته باشد؛ از قیمت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود.

از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت فوم بتن می‌توان به کارخانه تولیدی، ترکیبات شیمیایی و میزان کیفیت محصول اشاره نمود.

با این حال، شرکت هما فوم بتن با هشت سال سابقه کار مجری طرح های فوم بتن و سازنده دستگاه های تک فاز وسه فاز و سازنده منو پمپ فوم بتن، می‌تواند شما را در این زمینه به درستی راهنمایی کند.

افزودنی بتن در تهران

شرکت هما فوم بتن با هشت سال سابقه کار مجری طرح های فوم بتن وسازنده دستگاه های تک فاز وسه فاز و سازنده منو پمپ فوم بتن می باشد. جهت دریافت مشاوره و یا خدمات از این شرکت به نشانی سوهانک، بشارت، جتمع گلها، شقایق، واحد ۴ مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۹۱۲۴۲۱۰۰۵۸ تماس حاصل فرمایید.

 

 

نکته پایانی

موادی که در ترکیب این افزودنی ها وجود دارد بسیار مهم است به طوری نیاز به مخلوط کن بوده و نیاز است که ترکیب به شکل آرام و پیوسته صورت بگیرد و میزان مخلوط نیز به حجم کل سنجیده شود.

 

سؤالات متداول

۱افزودنی بتن چیست؟
برای اینکه بتن ها در شرایط خاصی ساخته شوند نیاز به یک سری افزودنی است. افزودنی بتن شامل مواد شیمیایی یا معدنی می شود که بر اساس اختلاط بتن به صورت درصدی اجرا می شوند و درصدی از وزن سیمان به وزن بتن اضافه می شود.

۲تولید افزودنی بتن در چند حالت صورت می گیرد؟
به طور کلی تولید افزودنی بتن در دو دسته شیمیایی و معدنی دیده می شود. در مقاله به ارائه تعریف کامل این دو روش و نحوه تولید این مواد از طریق هر یک از آن ها پرداخته شده است.

۳حداکثر درصد مواد افزودنی بتن به چه میزان می باشد ؟
میزان مصرف افزودنی های ملات و بتن بر اساس درصد وزنی ارزیابی شده و نسبت به وزن سیمان مورد مصرف در ترکیب بیان می شود. در صورتی که افزودنی ها مایع باشد نیز حجم افزودنی بر حسب لیتر یا میلی لیتر ارزیابی می شود و به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم سیمان ارائه می شود.

2 Comments

  1. پوریا گفت:

    ممنون از خدمات رسانی خوب شما. خیلی عالی???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن مشاوره و فروش

09124210058
09124806310


 
با ما در تماس باشید
https://www.homafoambeton.com/
close-link
Click Me